Тема 1. Виникнення справочинства. Діловодство в
Україні.
Ваша задача - уважно прочитати матеріал та законспектувати його в зошит!!!
План:
1.Виникнення
справочинства.
2. Актове
діловодство.
3. Приказне
діловодство.
4. Колегіальне
діловодство.
5. Виконавче
діловодство.
6. Діловодство
вУкраїні.
1.
Виникнення
справочинства.
З далеких часів дійшли до нас
різновиди документів, з допомогою яких ми пізнаємо історію своєї країни.
Необхідність у складанні документів
виникає одночасно з появою писемності. Саме нагальна потреба в укладенні
різноманітних документів (угод, договорів, тестаментів) і викликає появу
писемності як засобу фіксації і збереження державної і приватної документації.
З розвитком писемності ділові
папери стали засобом спілкування та передачі інформації.
Після створення давньоруської
держави писемність стала необхідною для письмових зносин з іноземними діячами,
укладання угод з іншими країнами. В умовах формування класового суспільства
виникла потреба у складанні заповітів, записах боргів, укладанні торговельних
купецьких контрактів, у написах на речах про їхнє призначення, приналежність.
Важливі документи давньоруські князі зберігали пильніше, ніж коштовності.
Відомо, що за князювання Ярослава Мудрого зібрання найдавніших грамот і
договорі Русі з іншими країнами розміщувалися у Михайлівському приділі
Софіївського собору. Вчені припускають, що саме тут були зосереджені і
документи доволодитирівського часу. Одним з найбільш відомих сховищ ділових
паперів був також Києво-Печерський монастир.
Через пожежі, княжі міжусобиці та
монголо-татарську навалу більша частина пам'яток давньоруської доби загинула.
Збереглися лише окремі з них – найдавніші рукописні книги, твори оригінальної
давньоруської літератури. Всі вони сьогодні є не тільки пам'ятками писемності і
літератури а й документами тогочасної епохи.
Важливими документами тогочасної
епохи були княжі устави і "уроки”,
а також церковні устави. Княжі устави спрямовувалися на доповнення або зміну
внутрішніх державних норм і порядків. Під уроками
розуміють постанови князів переважно фінансового характеру: про податки, донину
на користь князя, судові поплатки. Церковні
устави мали на меті впорядкувати правове становище церкви в державі,
церковні суди, забезпечити церкву матеріально. Збереглися церковні устави
князів Володимира і Ярослава. Перший відомий у копії ХІІІ ст., другий – ХІV
століття.
Найважливішим історичним
документом є наш найдавніший літопис
«Повість временних літ», який також дійшов до нас не в оригіналі, а у
пізніших списках.
2.
Актове діловодство.
На території західних
слов'янських земель (у Чехії та Польщі) актові
книги як особлива форма ведення діловодства виникли у ХІІІ сторіччі. На
західноукраїнських землях, як зазначали у своїх працях видатні українські
історики О.І.Левицький і В.О. Романовський, актові книги з'явились у ІІ
половині ХIV сторіччя.
Величезний масив актових книг
відклався в результаті діяльності громадських і земських судів. В кожному
повіті функціонували три судові установи: гродський, або адміністративний,
земський і підкоморський суди.
Все, що відбувалося у судах, заносилося до актових книг. Більшість книг велося за подвійною системою: спочатку
акти записувалися до чернетки – "протоколу” – за скороченою схемою, а
потім переписувались у чистовик – індикту.
Свою подальшу реорганізацію і
розвиток актове діловодство в судах дістало за Статутом 1566 року. В основному
змісті документів простежується прагнення додержуватись канцелярської мови, хоч
часто трапляються елементи живої розмовної мови, характерної для представників
тодішнього феодального суспільства.
Актове діловодство проіснувало на
території Правобережної України до 1840-х років.
3.
Приказне діловодство.
До ХV століття у Московському
князівстві система управління мала двірцево-вотчинний характер. Органами
управління були так звані путі.
Справочинство вели дяки, а при намісниках – писарчуки та піддячі. Створення
Російської централізованої держави вимагало розвинутіших форм державного
управління. У зв'язку з цим відбувалася поступова перебудова органів
великокнязівського управління. На кінець ХV – початок ХVІ ст. склалася система приказів – центральних органів
державного правління.
Усього приказів було близько 80,
кожний з яких налічував від 3 до 400 показних людей. Канцелярії функціонували
при кожному державному, духовному чи громадському закладі. Документи в них
складали та оформляли фахівці за певними загальними правилами, що наслідувалися
згідно з традицією.
Діяльність канцелярії, роботу
окремих службовців зі створення офіційних текстів добре видно з елементів
створюваних документів. Так, на кожному документі, що надходив до приказу,
ставили дату оформлення.
Писали на вузеньких (15-17 см)
смужках паперу, які за необхідності склеювали. Зворотний бік залишали чистим.
У діяльності приказів ХV- ХVІІІ
ст. виробився сталий процес роботи з документами, який і дістав назву приказного діловодства. Діловодство стало
вимагати значного досвіду, якого нерідко не мав начальник приказу – суддя. Документи поділяли на законодавчі, які
виходили від органів державної влади, та розпорядчі, які складали органи
управління.
Особливості діловодства у цей період:
1. Документи
- у вигляді стовпців - текст на смугах паперу шириною 15-17 сантиметрів.
Зворотна сторона використовувалася для адреси, резолюції, поміток. Документ має
форму сувої.
2. Діловодство
починалося з моменту отримання документу, на якому ставилася дата отримання.
Потім - підготовка до докладу. Обговорення - приговори наказу. Складався
документ - відповідь.
3. Підпис
д'яка, що відповідав за складання документу ставився на склейках документу.
Автор документу - та людина, що виконувала записи тексту.
4. Документи систематизувалися за певними
ознаками.
5. Види документів - накази царя, приречення боярської думи,
указні книги. Прикази слали один одному «пам'яті», формою звертання до
державних установ були чолобитні.
6. Налагоджується архів, документи зберігаються в
приказних хатах.
7. З'являються особливі форми документів - книги:
- для грошових операцій - прибутково-расходні;
- для обліку пошлін - митницькі;
- для обліку врожаю - умолотні та інше.
8. В документах ведеться перерахування титулів, звань,
повноважень.
9. Розрізняли тексти лицьової та оборотної сторони листа.
Площа листа, де розміщувався текст мала свої назви. Верх листа -«голова», а
частина під основним текстом - «іспод».
10. Діловодство було засноване на канцелярських традиціях та
не регулювалося законодавством.
На землях правобережної України, що поступово входили до
складу князівства Литовського застосовувалися актові книги (з
XIII до кінця XVIII століття). Книги поділялися на:
-
секретні (кримінальні справи);
-
нотатні (дарчі, купчі, боргові, контрактні документи);
-
поточні (для скарг, свідчень, заяв).
4.
Колегіальне діловодство.
Територія Лівобережної України,
що на той час увійшла до складу Росії. У травні 1710 року гетьманом став
генеральний писар Пилип Орлик, автор "Пактів”, або так званої
"Бендерської Конституції і вільностей Запорізького війська”. Вихідним
положенням цього документа була теза про незалежність України.
Діловодство в
установах до ХVІІІ ст. велось згідно з
канцелярськими традиціями і законодавством не регулювалося.
Застарілу систему приказів у 1717-1718 рр. змінили
12 колегій, кожна з яких відала певною галуззю чи сферою управління і
підпорядковувалося Сенату. Згодом 13-ю колегією став Синод, що відав церковними справами. Остаточно структуру колегій
визначив підписаний 1720 року "Генеральний регламент” державних колегій,
що заклав засади організації діловодства в державних установах.
У ”Генеральному регламенті”
докладно розкрито функції кожного підрозділу колегії. Найважливіші документи складав секретар, інші, за вказівкою секретаря,
- канцеляристи. Частину документів писали за "генеральним формуляром”,
тобто за обов'язковими формами.
Для відносин між вищою владою і
владою на місцях встановлювалися відповідні види документів залежно від місця
станови за ієрархічною градацією.
Для полегшення знаходження
документів складали арфівіти установ
та осіб, які мали до них якесь відношення. Були вироблені засади організації
обліку, проходження та зберігання документів. Тоді є з'явилася назва "архів”.
Законодавчі та розпорядчі акти
державної влади оформляли указами, регламентами, інструкціями, протоколами. До
1775 року важливу роль у житті українського народу відігравала Запорізька Січ.
Характерні ознаки діловодства:
1. Петро І у 1699 році вводить гербовий папір, а
у 1700 році заміняються стовпці зошитами. 28 лютого 1720 року утворений
«Генеральний регламент державної колегії», де оформлена система документування
та діловодства колегії - колежське діловодство. Це система норм по
документуванню внутрішньої діяльності колегій та їх листуванню з іншими
установами.
2. Упорядкована система реєстрації, введені
журнали. Розроблена система довідкового апарату - настільний реєстр. Журнали А
і В -для реєстрації вихідних документів, а С і Д - для реєстрації вхідних
документів. В документах обов'язково проставлялася дата і номер.
3. Закладені основи обліку та зберігання
документів: «архів». Утворюються архіви, колегії, поточні архіви, державні
архіви. Групування справ в архівах. Групування документів у справах за змістом,
географічною ознакою.
4. Документи, що оберталися листи, доношення,
реляції, прохання, вимоги. У всіх установах утворюються документи за грошовою
та матеріальною звітністю. Для оформлення угод у XVIII столітті був утворений
письмовий порядок їх здійснення.
5. Частина документів складається за генеральними
формулярами.
6. Найбільш важливі документи складалися
секретарем.
5. Виконавче діловодство.
Чергові реформи центрального
державного апарату відбулися у 1810-1812 роках. 1810 року було затверджено
вищий державний законодавчий орган – Державну Раду, а 1811 року створені
центральні органи державного правління – міністерства з багатоступеневою
структурою.
Постанова "Загальна установа
міністерств” передбачала єдність форми складення документів за наведеними
зразками. Ділові папери складного змісту мали три частини: вступ з викладом
змісту справи, обґрунтування з посланнями на законодавство чи нормативні акти,
клопотання або прохання.
Багато уваги цілісності
діловодства і звітності приділяв один з видатних державних діячів того часу
М.М.Сперанський. Його праці зробили великий внесок у те, що ми нині називаємо
уніфікацією документів.
Виникла практика створення
різноманітних "письмовників”, що надалі стало традицією. Вони вміщували
зразу всіх видів документів (розпорядження, рішення, реляції, вказівки, накази,
ділові листи).
15 березня 1917 року Тимчасовий
уряд прийняв постанову "Про вдосконалення форм офіційних відносин та
паперів”. Мовний ритуал у практиці складання ділових документів залишався.
Характерні
ознаки діловодства:
1. Сперанський Г. С. запропонував «Общее учреждение
министерств» де була розроблена система ведення діловодства та звітності.
2. Документи цього періоду: донос, рапорт,
реляція, рескрипти, циркуляри.
3. Застосовуються бланки з кутовими штампами, що
містять дані про організацію.
4. Порядок проходження документів по інстанціям в
регламентується.
5. Документи складні за змістом складаються із 3-х частин:
- вступ із вкладенням справи;
- обгрунтування із посилками на законодавство;
- заключення із висновками, пропозиціями.
6. Справи, що вирішуються поділяються на
три категорії:
- невідкладні;
- термінові;
- поточні.
6. Діловодство в Україні.
Вирішення
проблем управління документацією у сучасний період розвитку діловодства в
розвинутих країнах характеризується поступовим переходом до закріплення
інформації на електронних носіях інформації, що пов’язано з автоматизацією
діловодства, яке розвивалося протягом 1960–1980-х років разом з еволюцією
електронно-обчислювальної техніки. Унаслідок цього виникли інтегровані
діалогові автоматизовані системи документаційного забезпечення управління, які
постійно вдосконалюються. Але це не означає, що паперові документи зникнуть у
майбутньому. Наприклад, у США рекомендується зберігати на невизначений строк
паперовий документ нарівні з машинним носієм. На сучасному ринку систем
автоматизації діловодства й електронного документообігу з’явилися комплексні
рішення, які повністю враховують специфіку ведення вітчизняного діловодства:
мову, традиції побудови й організації, нормативні вимоги, можливість адаптації
й технологію автоматизації, серед яких є такі:
«ДокПроф», «InterDoc», «eDocLib 2.0», «Діло», «Атлас
ДОК», «ЄВФРАТ-Документообіг» та ін.
Pachinko Casino - Mapyro
ВідповістиВидалитиFind your way around the casino, and discover 광명 출장마사지 the thrill 원주 출장안마 of Pachinko and other Pachinko Casino Casino, 거제 출장마사지 Las Vegas. Pachinko is 춘천 출장샵 owned and operated 여주 출장샵 by Station Casinos and operated